En viktig järnvägsknut

Hässleholm

Det var 1860 som järnvägen kom till Hässleholm. Utbyggnaden av södra stambanan var då så långt kommen. Stationen öppnades 1863. Hässleholm utvecklades till en järnvägsknut med koppling till olika järnvägslinjer. Ännu i dag är Hässleholm en viktig knutpunkt med uppemot 120 avgångar per dag. På bilden syns spårområdet i sydlig riktning.

Det här inlägget postades i Hässleholm. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En viktig järnvägsknut

  1. Jörg Ausfelt skriver:

    I fjor byttes all räls, makadam, slipers m.m. ut (en process som pågick dygnet runt, och ett 60-tal rallare var stationerade i husbilar här i Perstorp under tiden), medan järnvägen Hässleholm-Åstorp stängdes fyra månader (mot slutet var även sträckan Åstorp-Helsingborg avstängd). Sträckan Helsingborg-Hässleholm (grundad 1875) är f.ö. känd som Skånebanan. Tåglinjen Hässleholm-Kristianstad fanns sedan tidigare.

    Detta var visst första gången sen mitten av 1960-talet som en totalupprustning sker. Jag är själv född 1961 och uppväxt ett enda hus från rälsen, 100 m från järnvägsstationen. Och vi lekte ofta, ofta på och intill rälsen…

    I år byts bland annat alla kontaktledningar ut, och hela proceduren med avstängningen av järnvägstrafiken upprepas – fast i år varar det nästan fem månader (tom den 8/9)…träligt om man bor mitt på linjen, om än nyttigt i det långa loppet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *